
Fordon och flyg
Effektivisering och kvalitetssäkring inom fordons- och flygindustrin.
Luftfuktning inom fordons- och flygindustrin drivs av behovet av att uppnå optimala förhållanden i varje steg av produktionsprocessen. Ytarbete, målning, montering och testbänkar ställer olika krav på inomhusklimatet.
Klimabefukting.no erbjuder de bästa klimatlösningarna för att uppfylla kraven på temperatur och luftfuktighet, både i form av luftfuktning via ventilationssystem och direktbefuktning.
Lackering
Om luften är för torr under målningen härdar färgen för snabbt. Sprickor och andra defekter kan uppstå på ytan och resultatet kommer att sakna lyster.
Låg luftfuktighet kan också leda till att färgen blir elektrostatiskt laddad och på så sätt drar till sig partiklar från luften. Detta kan orsaka kratrar eller bubblor i färgen som inte märks under målningen, utan först efter att färgen har torkat.
Vid pulverlackering kan alltför torr luft leda till att färgpartiklarna behåller sin elektriska laddning efter att ha fastnat och därmed stöter bort andra partiklar. Detta kan leda till ojämn färguppbyggnad och dålig ytkvalitet.
Rätt luftfuktning förhindrar avdunstning av den vattenbaserade färgen så att den fäster optimalt på karossen.

Ytbehandling
Rätt luftfuktighet under slipning och putsning dämpar partikelbildning, vilket i sin tur minskar statisk elektricitet. Detta förhindrar att luftburet färgdamm dras till ytan, vilket avsevärt minskar sliptiden och förbättrar kvaliteten på finishen.
Testbänk
Att testa motorn och andra komponenter under olika temperatur- och fuktighetsförhållanden är en viktig del av att säkerställa god prestanda.
Emissionstest måste utföras inom vissa temperatur- och fuktighetsmarginaler. Det är därför det är viktigt att ha luftfuktningssystem som ger optimal och jämn luftfuktning.
